DA / EN
9. december 2024

Startup vil løse bæredygtigheds- og forsyningsproblemer i chokoladeindustrien

image Foto: Endless Food Co er stiftet af Max Bogenmann (fra venstre), Matt Orlando og Christian Bach - erfarne kræfter fra den internationale gastronomi med baggrund fra blandt Noma, Per Se, The Fat Duck og senest Amass. Foto: Cory Smith
Endless Food Co rejser 7,5 mio. kr. i en investeringsrunde anført af Nordic Foodtech VC med støtte fra EIFO og Rockstart. Med det nye chokoladelignende alternativ THIC (This Isn’t Chocolate) vil virksomheden give branchen en bæredygtig og mere prisstabil vej frem. Samtidig offentliggør Endless Food Co et partnerskab med 7-Eleven Danmark om lancering af nye produkter.

Chokoladeindustrien verden over er under pres – og din favoritchokolade bliver fremover enten mindre eller dyrere. Det er der en god grund til. Kakaopriserne er mere end fordoblet i løbet af de seneste 12 måneder, hovedsageligt på grund af stigende globale temperaturer, som har skabt uforudsigeligt vejr, forringet høsten af kakaobønner og svækket verdens kakaoforsyningskæde.

Endless Food Co tilbyder med sit innovative chokoladealternativ, THIC (This Isn't Chocolate), chokolade- og fødevareindustrien en velsmagende, langsigtet, konkurrence- og bæredygtig løsning til deres produktion.

Endless Food Co har udviklet en proces der omdanner stor-skala sidestrømme fra fødevareindustrien til nye ingredienser. Startup-virksomheden fokuserer i øjeblikket på det bæredygtige alternativ til chokolade, der er baseret på upcyclet mask, det primære biprodukt fra ølbrygning. Med THIC får fødevareindustrien en ingrediens som helt eller delvist kan erstatte konventionel chokolade i alle traditionelle chokoladeapplikationer.

”Den konventionelle kakaoproduktion er desværre kendt for sine arbejdsmiljøproblemer. De miljømæssige konsekvenser er dog lige så alarmerende, idet kakaoproduktionen bidrager til omfattende skovrydning, truer biodiversiteten og forværrer klimaforandringerne. Det er her vi forsøger at skabe en forandring. Og investeringsrunden giver os et godt afsæt for at gøre det,” siger Maximillian Bogenmann, co-founder og CEO i Endless Food Co.

 

... kakaoproduktionen bidrager til omfattende skovrydning, truer biodiversiteten og forværrer klimaforandringerne. Det er her vi forsøger at skabe en forandring. Investeringsrunden giver os et godt afsæt for at gøre det
— Maximillian Bogenmann, co-founder og CEO i Endless Food Co

 

Investorer fremmer ekspansion

Den nye kapital gør det muligt for virksomheden at skalere produktionen, foretage strategiske ansættelser, øge salgsindsatsen og dermed positionere virksomheden til yderligere vækst i Danmark og resten af Europa.

Investorerne er kommet ombord for at støtte Endless Food Co’s vision og impact-rejse og anerkender virksomhedens potentiale til at forandre chokoladeindustrien:

"Endless Food Co har et virkelig godt bud på et alternativ til chokolade. Deres ingrediens passer perfekt til vores strategi om at støtte foundere, der løser de dybe underliggende problemer i vores globale fødevaresystem: Kakao er en klimatruet afgrøde, som vil blive dyrere i takt med, at udbuddet bliver mindre, og efterspørgslen fortsætter med at stige," siger Louise Rørbæk Heiberg fra Nordic Foodtech VC. "Vi er stolte af at støtte dette stærke og effektive team på deres rejse, mens de vokser og udvider. Og det starter godt med det her vigtige partnerskab med 7-Eleven. Og lad os bare slå fast, at de har ramt plet med smagen og kvaliteten lige fra begyndelsen."

EIFO ser et potentiale for at reducere branchens klimaftryk:

”Chokoladeindustrien står over for markante udfordringer, herunder klimaforandringernes negative påvirkning på kakaoproduktionen og den omfattende skovrydning, der finder sted for at imødekomme den stigende globale efterspørgsel. Når EIFO investerer i Endless Food Co, er det for at støtte en dansk innovativ virksomhed, der har kompetencerne og potentialet til at reducere branchens planetære aftryk uden at gå på kompromis med smag og kvalitet,” siger Lasse Truels Köhler, investeringsmanager i EIFO.

Et vigtigt partnerskab med 7-Eleven

Samtidig med den nye investering kan virksomheden afsløre et nyt kommercielt partnerskab med 7-Eleven Danmark, som markerer et vigtigt skridt i forhold til at gøre THIC tilgængeligt for forbrugere i hele landet.

Partnerskabet med 7-Eleven er en væsentlig milepæl for Endless Food Co, der bringer deres innovative chokoladelignende ingrediens ud til et bredere marked. Samarbejdet betyder, at 7-Eleven vil tilbyde en række nye produkter med THIC. Til at begynde med i et samarbejde mellem Endless Food Co og TIM's Cookies, som vil blive rullet ud i samtlige 180 7-Eleven-butikker i Danmark inden årets udgang.

"Vores kernemission er at levere en velsmagende, langsigtet og prisvenlig løsning til den eksisterende chokolade- og fødevareindustri. Forhåbentlig kan vi en dag overtrække hver eneste Mars-bar med vores løsning," siger Maximillian Bogenmann og fortsætter:

"Samarbejdet med en fremsynet detailspiller som 7-Eleven giver os et fantastisk rygstød og bringer os tættere på at realisere vores vision om at fremtidssikre chokoladeindustrien.”

Jesper Østergaard, administrerende direktør for 7-Eleven Danmark, tilføjer:

"7-Eleven udforsker hele tiden nye muligheder og udfordrer den traditionelle måde at gøre tingene på. I vores øjne er THIC et virkelig spændende produkt, fordi det er et mere bæredygtigt alternativ til chokolade – uden at gå på kompromis med den gode smag. Vi glæder os til at kunne tilbyde vores kunder THIC i vores cookies allerede i denne måned – og uden at afsløre det hele, er jeg ret sikker på, at de kan se frem til mere af den slags i vores butikker i fremtiden."

 

Når EIFO investerer i Endless Food Co, er det for at støtte en dansk innovativ virksomhed, der har kompetencerne og potentialet til at reducere branchens planetære aftryk uden at gå på kompromis med smag og kvalitet
— Lasse Truels Köhler, investeringsmanager i EIFO.

 

En mere bæredygtig fremtid for chokolade

Endless Food Co er klar til at føre an i udviklingen af bæredygtige alternativer til chokolade. Med forbrugernes stigende efterspørgsel efter etisk fremstillede ingredienser er THIC i stand til at tilbyde en løsning, der afspejler chokoladens smag og tekstur uden kakaoproduktionens miljøpåvirkning. En nylig livscyklus analyse viser nemlig, at THIC har mellem 80-90 pct. lavere CO2-aftryk sammenlignet med konventionel mørk chokolade.

Maximillian Bogenmann tilføjer: "Med støtte fra vores investorer og partnere som 7-Eleven glæder vi os til at bringe vores produkt ud til flere mennesker og bevise, at bæredygtighed og velsmag kan gå hånd i hånd."

Max Bogenmann og Endless Food Co har udviklet en proces, der bl.a. kan omdanne sidestrømme fra ølproduktion til et chokoladelignende produkt, som fødevareindustrien kan bruge i stedet for ægte chokolade.

 

Om Endless Food Co

Endless Food Co er stiftet af Max Bogenmann, Christian Bach og Matt Orlando - erfarne kræfter fra den internationale gastronomi med baggrund fra blandt Noma, Per Se, The Fat Duck og senest Amass, hvor de i et årti arbejdede for at udbrede en mere miljømæssig ansvarlig version af fine dining.

Endless Food Co blev grundlagt i 2022 med det formål at påvirke fødevaresystemet proaktivt og positivt gennem skalerbare upcycling-løsninger, der beviser at der kan være sammenhæng mellem bæredygtighed og velsmag.

Læs mere på www.endlesscph.com