DA

Bæredygtig akustiksucces er klar til at kapre USA

image Foto: Karl Venø Nielsen, Fog & Venø
Siden det første akustikpanel blev produceret i 2019, har Fog & Venø vækstet med rekordfart. Finansiering fra bl.a. EIFO har medvirket til en markant kapacitetsforøgelse, der har sikret rammerne for fortsat vækst.

Indtil august 2019 havde bordpladefabrikant Karl Venø Nielsen aldrig set et akustikpanel. Fem år senere har Fog & Venø over 100 ansatte og eksporterer akustikpaneler til 25 lande med en årlig omsætning på mere end 300 millioner.

”En kunde kom forbi med et akustikpanel og spurgte, om vi kunne levere en bedre kvalitet end det, han stod med. Jeg vidste intet om akustikpaneler, men det virkede som en relativt simpel opgave, så jeg købte en sømpistol, fandt en leverandør af polyester og startede produktionen op,” fortæller Karl Venø Nielsen.

Eksplosiv vækst udfordrede kapaciteten
I andet regnskabsår havde Fog & Venø allerede tidoblet omsætningen. Skulle produktionen følge med efterspørgslen, var der behov for en betydelig udvidelse af produktionsfaciliteterne.

”Vi ønskede at fastholde produktionen i Aulum, hvor vi også har vores bordpladefabrik, men det krævede nye bygninger. Vi kunne selv finansiere en del af byggeriet, men havde behov for et supplerende lån for at komme i mål.”

Af den samlede finansiering på 33 millioner fik virksomheden et lån fra EIFO på 5 millioner kroner.

”Lånet fra EIFO har ikke i sig selv været afgørende, men det har banet vejen for en aftale med banken. På den måde har EIFO været medvirkende til, at vi kunne skalere og vækste med endnu højere fart,” siger Karl Venø Nielsen.

Front runner på ESG og svanemærkning
Fog & Venø har sideløbende fået en socialøkonomisk søstervirksomhed, der blandt andet udnytter resttræ fra produktionen og bygger butiksinventar til Fog & Venøs kunder. Virksomheden beskæftiger medarbejdere, der af forskellige årsager ikke kan indgå på en almindelig arbejdsplads.

Akustikpaneler er endnu ikke slået helt igennem på det amerikanske marked, men jeg har en forventning til, at USA på sigt kan matche vores europæiske marked.
— Karl Venø Nielsen, adm. direktør, Fog og Venø
Foto: Akustikpanel fra Fog og Venø

Tidligt i processen har Fog & Venø valgt at markere sig på bæredygtighed gennem målrettede ESG-initiativer og produktudvikling. Polyesterbagsiden består af minimum 50 pct. genbrugsplast, træpanelerne er lavet af FSC-certificeret træ, og produktionen er optimeret med øje for holdbarhed, minimalt spild og genanvendelighed.

”Arbejdet med EPD’er og LCA-beregninger har været et pejlemærke i produktudviklingen i forhold til at kunne imødekomme krav til bæredygtighed og dokumentation. Det har blandt andet ført til, at vi er verdens eneste producent af lamelbaserede akustikpaneler, der har fået Svanemærket,” forklarer Katrine Trærup Nielsen, Head of Marketing og ESG, og tilføjer:

”Vi har løbende lavet akustikmålinger, indeklimatest og brandtest. Dels for at sikre, at vores produkter lever op til vores generelle krav til grænseværdier, men også i henhold til blandt andet AgBB-indeklimastandarderne, dels for at sikre, at panelerne imødekommer de brandkrav, der bl.a. stilles til leverandører til det offentlige.”

Næste stop: USA
Inden for få måneder forventer Karl Venø Nielsen at kapre markedsandele på det spirende amerikanske marked for akustikpaneler.

”I samarbejde med Dansk Industri har vi fået etableret et selskab og bygget et lager i USA og oprustet på salgsfronten. Akustikpaneler er endnu ikke slået helt igennem på det amerikanske marked, men jeg har en forventning til, at USA på sigt kan matche vores europæiske marked,” slutter han.