DA
21. december 2023

EIFO har været en væsentlig medspiller på Joe & The Juices vækstrejse

Joe and The Juice CEO, Thomas Nørøxe
EIFO har været en vigtig partner for Joe & The Juice, fortæller CEO Thomas Nørøxe.
Med nyt amerikansk majoritetsejerskab er Joe & The Juice klar til at indfri den danske kædes fortsatte globale vækstambitioner. EIFO har været med på den hidtidige vækstrejse som en væsentlig medspiller, siger kædens CEO, Thomas Nørøxe.

Den danske kaffe-, juice- og sandwichkæde Joe & The Juice kom i november på amerikanske hænder. Det skete da den daværende mindretalsaktionær amerikanske General Atlantic købte den svenske kapitalfond Valedos majoritetsandel.

”Joe & The Juice er siden pandemien ekspanderet markant internationalt. Vi har i dag 350 butikker i Europa, USA, Sydkorea og Mellemøsten – og med det nye ejerskab er ambitionen at vokse yderligere både internationalt og i den digitale handel,” siger CEO i Joe & The Juice, Thomas Nørøxe, der har været med siden 2013, da Valedo købte sig ind i virksomheden.

General Atlantic, der i 2016 blev en del af ejerkredsen bag Joe & The Juice og således har været med til at udforme vækststrategien, sigter i de kommende år mod at nå 500 butikker.

Vi så et potentiale i, at Joe & The Juice kunne blive den næste danske virksomhed med +1000 ansatte og på sigt med en betydelig global tilstedeværelse
— Jonas Kristiansen, der er chef for EIFO’s SMV-rettede aktiviteter i Østdanmark.
EIFO har været med på vækstrejsen

Danmarks Eksport- og Investeringsfond, EIFO, har været med på Joe & The Juices vækstrejse siden 2017, hvor et ansvarligt lån på 90 mio. kr. bidrog til at understøtte den internationale skalering med en klar dansk forankring.

”Vi så et potentiale i, at Joe & The Juice kunne blive den næste danske virksomhed med +1000 ansatte og på sigt med en betydelig global tilstedeværelse,” fortæller Jonas Kristiansen, der er chef for EIFO’s SMV-rettede aktiviteter i Østdanmark.

”Vi stod med en veldrevet virksomhed med en kompetent ledelse, en erfaren bestyrelse, og et stærkt proof of concept, der allerede dengang viste den globale skalerbarhed i forretningen. Derfor bevilgede vi et såkaldt ansvarligt lån på 90 mio. kr.,” fortsætter Jonas Kristiansen.

En vigtig og ægte medspiller til vækst

”EIFO har været utrolig vigtige for den rejse, vi drog ud på,” konstaterer direktøren i Juice-, kaffe- og sandwichkæden, Thomas Nørøxe.

”Tilbage i 2017 var vi påbegyndt en vækstrejse og havde egentlig en god dialog med vores finansieringspartnere. Men vores eksisterende finansiering rakte ikke til vækstambitionerne. Der oplevede vi ikke bare EIFO, som en imødekommende långiver, men som en sparringspartner, der havde en ægte interesse i, hvor vi var og gerne ville hen,” siger han.

Pandemien drillede, men EIFO var klar igen

Det gik fremad. Nye markeder blev indtaget. Nye butikker med høj musik, dansk møbeldesign og flere medarbejdere.

Så blev det marts 2020.

”Da pandemien ramte, blev det svært for alle at gå i banken. Der var der igen i EIFO en helt anden forståelse for situationen, og de vilkår som pludselig gjaldt for mange virksomheder,” fortæller Thomas Nørøxe, der dengang fik EIFO til at garantere for yderligere finansiering i banken.

Som mange andre blev Joe and The Juice ramt af COVID19-pandemien. Uden statens garantier havde kæden formentlig måtte fyre mange medarbejdere, fortæller Thomas Nørøxe.

EIFO har været utrolig vigtige for den rejse, vi drog ud på
— CEO Thomas Nørøxe
Uden garantier havde der været fyringer

”Igen var der en forståelse og en lyst til, at det skulle lykkes. Det var utroligt vigtigt under COVID19, hvor bankerne ikke kunne, eller ville løbe de samme risici,” fortæller Thomas Nørøxe.

”Havde vi ikke fået statens COVID19-garantier gennem EIFO – og dermed finansieringen fra banken, havde vi helt sikkert klaret den selv, men det var endt i afskedigelser,” siger juice-direktøren, der nu kigger fremad:

”Vi har nu fået en kapitalstærk ejer, der virkelig tror på fremtiden og har skudt de penge i, der kan supportere den vækst, som vi ser foran os. Den ligger primært i udlandet, men vi ser samtidig en række muligheder i Danmark, hvor hovedkvarteret fortsat skal ligge.”

Det lykkedes – og mere til

Ikke mindst med salget til General Atlantic, ser EIFO’s Jonas Kristiansen på de positive sider af juice-kædens rejse.   

”Trods nogle svære år under Corona-pandemien, er det lykkedes. Joe & The Juice er siden 2017 vækstet med 260 pct. målt på omsætning, 100 pct. på international vækst og antallet af medarbejdere er mere end fordoblet til 3025. Men ikke mindst ligger hovedkvarteret fortsat i Danmark,” siger han og konstaterer, at lånet hos EIFO nu er indfriet og at alle parter har tjent på, at de risici, der var, blev taget:

”Joe & The Juice står stærkt til at fortsætte vækstrejsen. Det har virksomheden, banken, EIFO og det danske samfund alle en fortjeneste i og på. Det er vi stolte af at have bidraget til,” slutter Jonas Kristiansen.