Dansk greentech vækster med rekordfart alt imens de reducerer antallet af lastbiler på vejene ved hjælp af innovativt transportsystem. Finansiering fra EIFO har understøttet den eksplosive vækst, der netop har sikret SpaceInvader sin tredje Gazelle.
Forestil dig et spil Tetris, hvor brikkerne består af paller i forskellige størrelser, der skal stables og arrangeres, så de udnytter pladsen i en lastbil bedst muligt. Det er idéen bag det modulære transportsystem SpaceInvader, som netop har sikret sig sin tredje Gazelle.
”Vi invaderer ’space’, men det er ikke rocket science. Det handler grundlæggende om at udnytte hver en kubikmeter i lastbilerne med henblik på at reducere transportomkostninger og CO2-aftryk. For hver lastbil mindre vi sender på vejene, sparer vi miljøet for 100 tons CO hvert år,” siger CEO Steen Frederiksen, som i 2016 stiftede SpaceInvader Europe sammen med arkitekt og idémand bag transportsystemet, Jesper Rølund. Kort efter trådte COO Mads Holde ind i virksomheden, og de tre udgør i dag ledelsen.
En gevinst for detailhandlen
Når lastbiler kører halvtomme rundt, er det detailhandlen og i sidste ende forbrugerne, der betaler prisen.
”Transportvirksomhederne er vigtige stakeholders i forsyningskæden, men vi indså ret hurtigt, at det store potentiale lå hos detailhandlen. Det er her, man reelt mærker forandringen og gevinsten ved en optimeret logistik,” forklarer Steen Frederiksen.
For at påvise potentialet og gevinsterne for den enkelte virksomhed tilbyder SpaceInvader skræddersyede pilotforløb til supermarkedskæder og andre store detailaktører, hvor løsningerne implementeres og afprøves i tæt samarbejde med virksomhederne.
”På den måde kan virksomhederne se værdien af forandringen på eget gods, bundlinje og CO2-regnskab samtidig med at medarbejderne på gulvet oplever forandringerne i praksis, herunder de ergonomiske fordele ved at arbejde med lavere pallehøjder.”
Konceptet er baseret på europallen og designet i overensstemmelse med europæiske standarder og lovgivning. Det er en klar fordel, når transportsystemet skal bredes ud til andre europæiske markeder.
”Når først vi har fået indarbejdet brugen af vores pallestativer gennem vores pilotprojekter, kan vi brede løsningen ud, og så har vi potentialet til for alvor at kunne skalere – også på tværs af landegrænser,” siger han.
I takt med transportsystemet udbredes i Europa, er et fremtidigt skridt at udbygge den cirkulære infrastruktur med henblik på at optimere flowet af pallestativerne, så de også kan deles mellem logistikcentre og genbruges, der hvor de lander. Ligesom delebiler.