DA

Bulgarien vælger Vesten og indfører euro, men reformer er nødvendige

image Foto: Shutterstock

Af Holger Sandte, Principal Analyst i Danmarks Eksport- og Investeringsfond

Trods dyb politisk splittelse valgte Bulgarien at holde sig i det vestligt orienterede spor og blive en del af eurozonen.

Efter mange års arbejde hen mod at opfylde de økonomiske og regulatoriske EU-krav godkendte EU før sommeren langt om længe Bulgariens optagelse i eurozonen, efter at EU-Kommissionen og ECB konkluderede, at konvergenskriterierne nu er opfyldt.

Den 1. januar 2026 bliver Bulgarien dermed det 21. EU-medlemsland med euroen som betalingsmiddel. Således sætter det centraleuropæiske land et symbolsk punktum for sin integrationsproces med EU.

1,95583 bulgarske lev bliver fremover til en euro. Dermed forsvinder valutakursusikkerheden en gang for alle, og Bulgarien får en plads i ECB-rådet. Det betyder dog ikke, at Bulgarien kan forvente at høste væsentligt flere fordele ved at indføre euroen. Den lange proces med økonomisk konvergens har allerede givet de fleste fordele.

Den nationale valuta, lev, har været knyttet til euroen siden 1999 – længe før Bulgarien tiltrådte EU i 2007 – og før det til den tyske mark. Denne fastkurspolitik har fungeret som et anker for finansiel og finanspolitisk stabilitet.

Således er Bulgariens udlandsgæld moderat, ligesom den offentlige gæld i forhold til BNP (24 pct.) er den næstlaveste i EU efter Estland.

Ratingbureauerne vurderer Bulgariens kreditværdighed som middel (BBB+), på linje med Italiens.

Landet har haft beskedne underskud på betalingsbalancen i de senere år, og økonomien er godt integreret i euroområdet gennem handels- og investeringsforbindelser. Trods det, er der kun opnået små fremskridt i de senere år – og det ændrer indførelsen af euro ikke synderligt ved.

Lav indkomst og svage institutioner

Bulgariens befolkning er lidt større end Danmarks, men landets BNP er knap en fjerdedel af det danske, hvilket gør Bulgarien til det fattigste land i EU. Derudover er kvaliteten af landets institutioner og regeringsførelse blandt de laveste.

Ifølge data fra Verdensbanken er der sket et fald i kvaliteten af regulering de seneste år, og der er kun sket ringe fremskridt med hensyn til retsstatsprincippet og bekæmpelse af korruption.

For økonomien svarer det til at køre med håndbremsen trukket. Med bedre institutioner og mindre korruption ville væksten være højere og den markante udvandring lavere. Siden 1989 er landets befolkning faldet med 28 pct., og det er ofte de veluddannede, der søger lykken i udlandet.

Politisk stabilitet og enighed er vigtige forudsætninger for reformer, der kan øge velstand og skabe en bedre retsstat, men Bulgarien mangler begge dele.

Siden april 2021 er der afholdt syv parlamentsvalg, men det er gentagne gange ikke lykkedes at danne stabile regeringer i et fragmenteret parlament.