EIFO er én af flere interne investorer, der bakker yderligere op om den danske e-sport-virksomhed BLAST, der vil accelerere sin globale vækst.
Dansk e-sport har store potentialer. Det fremgår af Dansk Industris seneste rapport "Danmark som e-sportsnation", som beskriver Danmark som verdensførende inden for e-sport. Dansk e-sport beskæftiger i øjeblikket 3.000 fuldtidsansatte, hvilket er mere end den danske filmindustri - og dette tal forventes at være fordoblet inden 2030.
Derfor er også lykkedes den danskbaserede e-sports-underholdningsvirksomhed BLAST i en netop overstået investeringsrunde, at få tilført yderligere 95 mio. kr. til at understøtte virksomhedens globale ekspansionsplaner og samtidig hjælpe med at få sporten til at vokse i Danmark.
Med i runden er en række betydningsfulde danske investorer, herunder Danmarks Eksport- og Investeringsfond (EIFO).
Bedre broadcast-infrastruktur og flere events skal sikre overskud
BLAST har hovedkvarter i Københavns centrum og driver i øjeblikket et e-sportsstudie i Brøndby, hvor virksomheden regelmæssigt sender til mere end 154 territorier og på 28 forskellige sprog.
Men ved at opskalere og løfte BLAST's teknologitilbud og broadcast-infrastruktur kan serviceringen af gamere verden forbedres. Det er blandt andet målet med investeringsrunden, der derudover også skal hjælpe med at bringe flere verdensklasse-events til København og bringe e-sport tættere på de lokale fans.
Alene i år er København blevet et globalt epicenter for e-sport, og den danske hovedstad er den eneste by i verden, der kan kalde sig vært for tre internationale top-events: Rainbow Six-turneringen BLAST R6 Major, som blev afholdt i Forum i maj i år, mens Royal Arena er vært for Fortnite Champion Series (FNCS) Global Championship i oktober og Counter-Strike-eventen BLAST Premier Fall Final i november.
Det momentum skal BLAST bygge videre på.
Rekordår giver basis for vækst
"2023 har været et rekordår for BLAST, vi har været i stand til at skabe utrolige e-sports-økosystemer med verdens største spiludgivere, mens vi har taget events til ikoniske steder over hele verden. Denne investering er endnu et vigtigt skridt på vores rejse, som vil give os mulighed for at bygge videre på dette arbejde og løfte vores interne teknologi, produktion og udsendelsesfunktioner, når vi går mod profitabilitet i 2023," siger Robbie Douek, CEO for BLAST.
Han fortsætter:
"I løbet af de sidste tre år har vi fordoblet vores medarbejderstab og øget vores omsætning mere end 11 gange - vi er stolte af denne fremgang og er spændte på, hvad fremtiden bringer for BLAST. Virksomheden har været central for e-sports-vækst i Danmark og vil fortsætte med at drive disse verdensledende standarder i de kommende år."
EIFO er på med på rejsen
Erik Balck Sørensen, Chief Investment Officer i EIFO, følger virksomhedens udvikling tæt:
"Dansk e-sport har vist en enorm vækst i løbet af de sidste par år og har i den proces styrket sin markedsledende position på et spændende globalt marked. BLAST har stået i spidsen for denne fremgang. Vi er stolte over at kunne støtte BLAST yderligere, når de skal bygge videre på dette imponerende arbejde i fremtiden."
Hvem er BLAST?
BLAST er en dansk e-sportsunderholdningsvirksomhed med base i København.
Virksomheden arrangerer og gennemfører store gamerevents verden over og transmitterer dem til gamere i 154 territorier og på 28 sprog.
I 2023 har BLAST arbejdet sammen med de fremtrædende spiludgivere Valve, Ubisoft og Epic Games om at skabe, producere og levere succesfulde e-sports-økosystemer i Counter-Strike (BLAST Premier), Rainbow Six Siege (BLAST Rainbow Six) og Fortnite (FNCS).
Gennem disse samarbejder har BLAST bragt events til alle hjørner af verden, tiltrukket titusindvis af fans og fyldt arenaer undervejs. Ved udgangen af 2023 vil e-sports-underholdningsfirmaet have leveret syv arenaevents på steder som f.eks: Paris, København, Washington, D.C. og Atlanta.
Læs mere om BLAST